

ЕКСПЕРТИЗИ И МОТИВАЦИЯ
AКО ЛИДЕРИТЕ НА БЪЛГАРСКИЯ БИЗНЕС МИСЛЯТ РАЗЛИЧНО, ЩЕ МОГАТ ДА ОТКЛЮЧАТ ПЪЛНИЯ СИ ПОТЕНЦИАЛ.
Използваме диапазон от различни гледни точки, експертност, проницателност и опит. Насърчавайки разнообразието да мислим по този начин – РАЗЛИЧНО, ни помага да достигнем забележителни нива на високи професионални стандарти. Във ФРОНТИНВЕСТ споделяме една обикновена корпоративна философия, а тя е: ДА ПЕЧЕЛИМ ДОВЕРИЕ В БИЗНЕСА!
(изгледай със субтитри на български език)
⌚ ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ 2 МИНУТИ
Точно, когато вече си мислим, че бизнесът в България няма накъде повече да бъде по-непостоянен и по-усложнен, особено сега, след появата на COVID 19, иновационни (дигитални) технологии и непрестанно появяващите се нови възможности за пазарни ниши започват бързо да преоформят сегашните бизнес модели и дори се осмеляват да променят посоката на определени сектори на българската икономика от губещи към печеливши.
Откакто все по-налагаща се тенденция е жизненият цикъл на продуктите и услугите да се свива от години до месеци, дори до седмици, кривата (графиката) на новия модел на адаптация на продуктите и услугите, по-скоро, започва да наподобява изострена перка на акула, отколкото нормална класическа крива на жизнения цикъл на продукта или услугата, стартиращ с внезапен и бурен успех, последван от кратък, но блестящ период на доминация и приключващ с драматичен спад.
Иновационните (дигитални) технологии и откриващите се все по-нови пазарни ниши отварят “шлюзовете” за нови конкуриращи се пазари, където нивата за влизане и излизане са много ниски и всяка една утвърдена голяма, средна или малка българска или чужда фирма (дори оперираща в различен от Вашия сектор) може да се появи ненадейно от нищото и да получи господство на пазара – дори и да е за много кратък период от време. За да се придобият най-добрите възможности за бизнес развитие в днешната българска твърде забързана, усложнена и опасно-несигурна пазарна икономика, бизнесът трябва да бъде МНОГО ПО-ГЪВКАВ, ОЩЕ ПО-АДАПТИВЕН И НАЙ-ДИСЦИПЛИНИРАН ОТ ВСЯКОГА!
Време е всяка ориентирана към растеж фирма да построи своя НОВ БИЗНЕС МОДЕЛ ЗА КОНКУРЕНТОСПОСОБНОСТ И РАЗВИТИЕ, пригоден не само за Български, а и за Европейски и Чужди пазари. Повече от ясно е, че този нов бизнес модел ще е коренно различен от досегашния “бащин” бизнес модел, но ще е единственият начин бизнесът да оцелее в днешната ера на иновациите, дигитализацията и неустояващата на бърз растеж световна икономика.
МЕКАТА ЧАСТ В БИЗНЕСА
Много собственици на български фирми считат, че “служебното” говорене (комуникиране) с клиентите ще им донесе престиж, PR, ще генерира доверие и по този начин ще привлекат още повече клиенти. За съжаление, много от тях, дори и на пределна възраст, все още не са усвоили, трудно практикуват и казано на обикновен език “ИМ КУЦА МЕКАТА ЧАСТ” в бизнеса. Повечето хора от бизнеса избягват да се говори на тази тема – за “МЕКАТА ЧАСТ”, но без нея всеки трудно ще достигне сериозни постижения не само в бизнеса, а и в личния живот. ПРАКТИКУВАЙТЕ ПО-ЧЕСТО “МЕКАТА” ЧАСТ В БИЗНЕСА, ДОКАТО СЕ ПРЕВЪРНЕ В ПОСТОЯНЕН НАВИК.
Всеки пряко отговорен и силно заинтересован за текущото бизнес състояние на фирмата е длъжен когато и да е, където и да е и пред когото и да се намира, да бъде най-сигурен и убеден в това – свободно, без абсолютно никакви задръжки и колебания да ПРЕДСТАВЯ БИЗНЕСА СИ (или фирмата, за която работи) ПРЕД КОГОТО СИ ПОИСКА, КАКТО СИ ПОИСКА, КОГАТО СИ ПОИСКА ЧРЕЗ БЕЗУПРЕЧНО – ПРЕДИЗВИКАТЕЛНA ПРЕЗЕНТАЦИЯ (ПРЕДСТАВЯНЕ) НА ВЪЗМОЖНО НАЙ – ВИСОКОТО БИЗНЕС НИВО.
⌚ ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ 3 МИНУТИ
СТРАТЕГИИ, КОИТО РАБОТЯТ: 5 начина за трансформиране бъдещето на бизнеса.
Някои лидери на бизнеса споделят, че нямат изготвена печеливша стратегия за фирмата и отчитат, че пропускат много добри възможности за повече бизнес. Защо толкова фирми не само в България, а и по целия цвят губят изключително ценно време и парични средства за бизнес стратегии, които никога не се реализират?
Погледнато отстрани, други фирми дават вид, че бизнесът им има точна стратегия за успех, а собствениците / акционерите, изпълнителните директори и висшият мениджмънт са напълно сигурни и убедени, че вършат всичко по правилния начин:
– Да се фокусират изключително върху растежа на бизнеса
– Винаги да преследват функционална съвършеност
– Да внедряват постоянни реорганизации за постигане на промяна
– Да откриват все повече добавена стойност за продуктите / услугите с минимални ресурси
– Да реагират бързо към промените на пазара
Но тези общоприети практики и конвенционално мислене са КАПАН, който отклонява всеки един бизнес от набелязаната дестинация (главната цел).
Как лидерите да сътворят стратегия за бизнеса, която да работи с възможно най-високи резултати?
– Трябва да правят обратното на това, което всички останали от техния бранш правят, за да могат фирмите им да постигнат печалба, успех и устойчиво развитие, към които винаги са се стремили
– Трябва да останат верни на собствената си идентичност
Отговорните за бизнеса да не се увличат по заблуждаващото примамливо отражение, сияйно радииращо от тяхното бизнес огледало, а правилно пресметнат възможностите си и погледнат трезво на ИЗКРИВЕНАТА РЕАЛНОСТ, неподминала и с времето обсебила всеки един, който се занимава с бизнес.
Виждайки своето отражение много по-реалистично, всички Водещи Лидери на българския бизнес ще им е доста по-лесно да погледнат действителността и определят НОВИЯ ЦЕЛЕСЪОБРАЗЕН ПЪТ, към който техният бизнес да се насочи. Но преди това, ако старото бизнес огледало все още отразява ПРЕДИШНАТА ИЗКРИВЕНА РЕАЛНОСТ – ВОДЕЩИТЕ НА БИЗНЕСА ДА ГО ЗАМЕНЯТ С НОВО.
⌚ ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ 2 МИНУТИ
Винаги съм задавал провокиращия въпрос на амбициозните бизнесмени: Как можеш да победиш Bobby Fischer – многократния световен шампион по Шах от 1970 г.? Отговорът: ОПИТАЙ С ВСИЧКО ДРУГО, НО НЕ И С ШАХ…Винаги се запитвайте, КОЕ Е МОЕТО “ОСТРИЕ” – в какво аз съм най-добър и кое е моето преимущество / предимство пред другите? Бизнес историята е препълнена с примери за ГОЛЕМИ БИЗНЕС ГРЕШКИ, които са могли да бъдат избегнати, ако ОТГОВОРНИТЕ за тези големи грешки в бизнеса някога бяха си задали обикновения въпрос – КОЕ Е МОЕТО “ОСТРИЕ” И В КАКВО АЗ / НИЕ СМЕ НАЙ-ДОБРИ?
Това се е случвало и с най-големите бизнес компании: Например Coca-Cola са започнали да отглеждат скариди и са се насочили към производството на пластмаси, пробвали са се дори в киното (в началото на 1980 г. Coca Cola притежавала Columbia Pictures). Bell Canada (Канадската Телефонна Компания) разнообразява бизнеса си с финансови услуги и недвижими имоти. Gillette започват да произвеждат ръчни часовници и се впускат в търсенето на нефт. Mobil, гигантската американска енергийна компания, която е супер квалифицирана в изнамирането на нефт се пробва в търговията с мебели…Всички тези бизнес “авантюри” претърпяват крах, защото хората, които са били начело на тези рискови начинания са нямали преимуществото, т.е., не са разбрали кое е тяхното “ОСТРИЕ” – това, в което, всъщност, са най-добри. За повечето обикновени хора е изключително трудно да развият опит и познания в много и различни области, но има и такива изключения като например Jack Welch – емблематичният бивш главен изпълнителен директор на General Electric, но дори и той признава, че General Electric се опитват да бъдат първи или втори във всеки един от бизнесите, в които оперират – всъщност достатъчно, за да дадат преимущество на конкурентите си.
Принципът “Да знаеш кое ти е ПРЕИМУЩЕСТВОТО – ОСТРИЕТО” реално отдавна се прилага изключително успешно в бизнеса от най-добрите. Да вземем най-важния бизнес сектор – финансите: Когато отиваш до банката за заем, адвокатите на банката са тези, които са подготвили и написали договора за заем и те – (банката) са тези, които имат изключителното преимущество т.е. “ПРИТЕЖАВАТ ОСТРИЕТО”. В Договора за заем винаги има клауза, като, например: “Каквото и да правите, ние – (банката) можем да си поискаме обратно парите при следните изброени по-долу условия – текст винаги написан с малък, трудно за четене шрифт. КОГАТО ЗАЕМАШ ПАРИ ОТ БАНКАТА – БАНКАТА ИМА “ОСТРИЕТО”, т.е. – АБСОЛЮТНОТО ПЪЛНОТО ПРЕИМУЩЕСТВО.
⌚ ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ 1 МИНУТА
Стоките (услугите) си приличат с всички останали, само че са малко по-евтини, услугите са малко по-бързи и предоставяте много по-добро клиентско обслужване. Това правят повечето от (99 %) от бизнесите в България и по този начин превръщат своите продукти и услуги в СТОКА ЗА ПОТРЕБЛЕНИЕ. Това са едни от най-важните ключови причини повечето бизнеси да продължават да се мъчат и страдат и по този начин бавно, но сигурно да се доближават до фалит.
Бизнесът Ви е УНИКАЛЕН. Извършвате несравнима и забележителна работа по ВАШИЯ НАЧИН – работа, с която впечатлявате и задоволявате всички изисквания на клиентите на фирмата. Ако сте сигурни, че Вашият бизнес е към групата с единия процент (1 %), това означава, че Вие отдавна вече не прилагате следните бизнес практики:
– Отдавна не се конкурирате на база цени;
– Имате достатъчно клиенти и вече не е нужно да се борите с всякакви средства, за да привличате нови такива измежду всички конкуренти;
– Бизнесът Ви / Вашата марка е достатъчно популярна сред широката общественост и не е необходимо да отделяте значителни средства за рекламна дейност.
⌚ ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ 1 МИНУТА
Преди да се решат отново да се възползват от което и да e финансиране по Евро и други спомагателни програми за бизнеса, собствениците / акционерите да проучат внимателно дали на хоризонта на Българската и Европейска икономика ще има сериозната нужда от още една допълнителна модерно оборудвана фирма, произвеждаща поредния дублиращ се продукт за Българския или Европейския / Световния пазар.
Лидерите да НЕ позволяват повече Европа “ДА СИ РАЗИГРАВА КОНЯ” на територията на техния бизнес, а насочат енергия и средства в дейности, свързани с формиране на иновационни стратегии за цялостна диверсификация на бизнеса и неговите продукти/услуги, коопериране със сродни фирми в бранша за съвместно използване на ресурсни бази и общи търговски марки и обединяване на усилия за създаване на нови конкурентни предимства с цел генериране на по-големи печалби.
Високо прокламираните и препоръчвани от Европейския съюз фондове за финансиране са били и винаги ще бъдат повече в полза на местните данъчни структури, банки, социални политики, отколкото да са в пряк интерес на самите собственици / акционери на бизнеса.
Икономическите цели на Европа за финансиране на бизнеса чрез Европейски проекти са само едни:
Свръхпроизводство и ниски изкупни цени на продуктите / услугите и превръщането на всяка една фирма, възползвала се от финансиране по Евро програми, от ЕДИН УТВЪРДЕН, ОТКРОЯВАЩ СЕ И КОНКУРЕНТОСПОСОБЕН БИЗНЕС В ЕДИН ЛЕСНО ПОДМЕНИМ, ОБЕЗЛИЧЕН ПОДИЗПЪЛНИТЕЛ.
ФРОНТИНВЕСТ ЕООД